L I T T L E B U M

Tentamenstress: How To Relax? ♥

Voor mij begint de tentamenweek over twee weken. Voor anderen misschien vandaag, volgende week of misschien heb je ze net achter de rug. Gelukkig komen deze tips ook van pas als je geen tentamens hebt maar gewoon een drukke periode. Stress kan namelijk veel met je huid en de rest van je lichaam doen. Dat onrustige gevoel dat je dan in je lijf hebt maakt niemand echt blij. Wanneer je last hebt van chronische stress of een onrustig gevoel is het misschien slim om even een bezoekje te brengen aan de huisarts. Is het een tijdelijk iets en weet je waar de stress vandaan komt? Gebruik deze tips die bij mij altijd werken!

Allereerst is het slim om een goede planning te maken. Breng goed in kaart wat je moet kennen en kunnen zodat je niet ongewenst in tijdnood komt. Een planning kan ervoor zorgen dat je een rustgevend gevoel hebt omdat je nu van te voren weet dat je genoeg tijd zal hebben. Het is handig om per vak ook wat tijd in te plannen zonder dat je inhoud geeft aan die tijd. Zo kan je dingen die je toch nog niet hebt behandelt of erg lastig vond nog eens doornemen.

Wanneer je een planning maakt is het verstandig om wat vrije tijd in te plannen. Dit omdat je concentratie op een gegeven moment minder wordt. Persoonlijk merk ik meestal na ongeveer een uur dat ik minder werk gedaan krijg en meer om me heen zit te kijken dan dat ik daadwerkelijk wat doen. In deze pauzes kan je even eten, tv kijken of bijvoorbeeld een rondje lopen met de hond voor een beetje extra zuurstof!

Aan het einde van een dag leren is het goed om jezelf te belonen. Dit motiveert mij in ieder geval om iets harder door te werken. Want: hoe sneller ik klaar ben, hoe eerder ik een nieuwe aflevering van Pretty Little Liars kan kijken bijvoorbeeld.

Ga bijvoorbeeld lezen om je gedachten te verzetten. Schrijven kan natuurlijk ook. Deze twee opties zijn ook perfect om voor het slapen nog even te doen. Een serie of  film  kijken zou ik niet aanraden om vlak voor het slapen te doen. Meerdere studies wijzen namelijk uit dat het licht en de bewegingen op je beeldscherm ervoor zorgen dat je er langer over doet om in te slapen. En een slaaptekort kan je er niet bij hebben natuurlijk. Wat wel ontspannend kan zijn is een ASMR-video. Zet er lekker een aan voor het slapen en dommel ermee in. Ik kijk/luister nog niet zo lang naar ASMR, wel ga ik het steeds fijner vinden. Onderstaande video is op het moment mijn favoriet!

Vlak voordat je gaat slapen kan je ook in bad gaan. Natuurlijk kan je gewoon gaan liggen en genieten van het warme water. Zelf maak ik er een beautyritueel van. Benen scheren, haar- en gezichtsmasker lekker laten werken, muziekje of filmpje aan en genieten maar! Na het dobberen insmeren met een lekker bodybutter en je pyjama induiken. Natuurlijk kan je ook een lekkere warme douche nemen voor alle geen-bad-bezitters onder ons.

Sporten kan ook relaxend werken. De één denkt nergens aan en de ander gebruikt die tijd om juist over dingen na te denken en alles op een rijtje te zetten. Hoe dan ook, sporten is goed voor je mind and soul. Ga zwemmen, hardlopen of skeeren. Een abonnement op de sportschool is niet eens nodig, ook al heb ik er zelf wel een. Thuis kan je net zo goed aan beweging doen. Wederom is YouTube ons medium. Van yoga tot een complete dansroutine, zoek wat leuks op and shake it off!

Natuurlijk kan je op YouTube ook gewone filmpjes kijken of muziek luisteren. Muziek maken is ook nog een optie! Zingen, gitaar spelen of kruip achter je keyboard. Wat je leuk vind, in ieder geval even uit die boeken met je bol.

Iets waar veel mensen niet aan denken wanneer ze het woord ontspanning horen is koken. Om heel eerlijk te zijn ervaar ik koken niet als enorm ontspannen, meestal ren ik als een idioot heen en weer om ondertussen van alles te doen. En ik ben perfectionistisch. Maar goed, het kan best rustgevend zijn lijkt mij. Dus, hop, die keuken in en kook een drie sterren diner!

Iets wat ook kan werken is het plannen van een dagje of weekendje weg. Als je weet dat je na een periode van stress lekker de tijd hebt om te ontspannen kan je het gevoel van stress beter verdragen en misschien verlaagt het er zelfs door.

Anyways, maak je gewoon niet te druk. Fouten moeten gemaakt worden en wanneer je een tentamen nu niet haalt, lukt het de volgende keer vast wel. Stress zorgt er uiteindelijk voor dat je slechter gaat presteren. Dus denk aan jezelf en geniet een beetje. En, succes natuurlijk!!

Lots of love ♥

littlebum.nl • 15 januari 2015


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *