L I T T L E B U M

Feedback geven/krijgen ♥

Bij het vak beroepsvaardigheden leer ik omgaan met cliënten in een juridische praktijk. Je leert bijvoorbeeld een intakegesprek te voeren of om slecht nieuws te brengen. Maar veel van dit soort onderwerpen kom je ook tegen in het dagelijks leven. Vandaar dat ik graag wil delen wat ik zoal geleerd heb over feedback geven of het krijgen hiervan, aangezien dat vrij lastig kan zijn!

Feedback geven is iets wat je doet om iemand anders te helpen. Het is alleen vaak zo dat het niet op de juiste manier gebracht wordt waardoor het als kritiek over kan komen. Ik denk dat er niemand is die zit te wachten op een berg kritiek terwijl je met feedback juist enorm blij kan zijn omdat je daardoor zaken beter kunt aanpakken.

Feedback geven is makkelijker dan feedback krijgen. Er zijn namelijk een aantal regels waaraan je je kan houden waardoor je feedback overkomt op de manier die je bedoelt had. Ik zet ze voor je op een rijtje:

1. Voordat je feedback geeft vraag je altijd of jouw feedback welkom is. Wanneer iemand haast heeft of niet in de stemming is om naar jouw feedback te luisteren zal deze ook niet aankomen en bereik je niet het gewenste resultaat.

2. Wanneer je feedback geeft moet je beschrijvend zijn. Vertel wat je voelt, hoort en ziet. Houd het bij de feiten. Wanneer iemand onderuitgezakt zit terwijl je een gesprek voert zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen:
‘Ik zie dat je onderuitgezakt zit, dit geeft mij het gevoel dat je geen interesse hebt in wat ik te vertellen heb.’ Zo. Nu ben je duidelijk geweest, maar toch bij de feiten gebleven. En hier kan de persoon in kwestie ook iets mee, wanneer je had gezegd: ‘Wat zit jij er ongeïnteresseerd bij.’ was het overgekomen als een aanval en heb je ook niet verteld wat het met jou heeft gedaan waardoor er voor de ontvanger geen boodschap inzit. Deze boodschap werkt namelijk als een motivatie om iets te veranderen aan het gedrag.

3. Zorg ervoor dat je vanuit de ik-vorm spreekt. Dus niet ‘ Jij bent…’ maar ‘ Ik vind…’ Op deze manier beschrijf je weer wat je ziet, hoort of voelt en blijf je objectief. De persoon die je aanspreekt zal hierdoor ook niet het gevoel krijgen dat je hem of haar niet persoonlijk aanvalt, maar op het gedrag dat hij of zij vertoond.

4. Probeer ook altijd positieve dingen te noemen. Dit veranderd de insteek van het gesprek meteen. Wanneer je alleen maar fouten of verkeerd gedrag benoemt zal de ontvanger het gevoel krijgen alles verkeerd te doen en hierdoor de boodschap missen die je wilt overbrengen met het geven van de feedback.

5. Vermijd het woord ‘waarom’ tijden het gesprek. Dit geeft namelijk een aanvallend gevoel en het is vaak eenvoudig te veranderen door ‘hoe komt het dat…’ waardoor de ontvanger van jouw feedback niet het gevoel heeft ter verantwoording te worden geroepen.

6. Wanneer je iemand feedback geeft vraag je na het geven hiervan naar zijn of haar mening. Dit doe je om als het ware te controleren of wat jij ziet ook daadwerkelijk zo is. Als iemand geforceerd kijkt kan dat overkomen als boosheid, maar het kan net zo goed zijn dat iemand last heeft van bijvoorbeeld hoofdpijn. Door naar iemand mening te vragen kan je voorkomen dat je een verkeerde conclusie trekt.

7. Geef geen feedback over dingen die maanden geleden gebeurd zijn, houd het bij recent gedrag. Wanneer iemand hetzelfde gedrag blijft herhalen kan je wel refereren naar een eerdere situatie, maar beschrijf die situatie ook weer objectief en vanuit de ik-vorm.

8. Controleer, voordat je feedback geeft, of de ontvanger er iets mee kan. Zoals ik eerder al noemde dient de feedback in eerste instantie de ontvanger.

Nu je weet hoe je het beste feedback kunt geven is het ook handig om te weten hoe je er het beste mee om kunt gaan als je feedback krijgt van een ander. Ik denk dat het belangrijkste aspect bij het goed ontvangen van feedback is dat je het probeert te zien als een les. Iemand anders probeert jou ergens op te wijzen zodat je het de volgende keer anders en misschien wel beter kunt doen. Zie het dus vooral niet als aanval. Een tweede punt dat enorm belangrijk is, is dat je het durft aan te geven wanneer je geen behoefte hebt om feedback te ontvangen of als je het niet eens bent met de feedback.

Ook moet je durven vragen om opheldering als je niet begrijpt wat de ander bedoelt of wanneer je niet begrijpt wat de reden is dat die persoon jou feedback geeft. Een logische reactie op het krijgen van feedback is jezelf gaan verdedigen. Doe dit vooral niet! Op het moment dat je jezelf gaat verdedigen zie je de feedback niet meer als les maar als aanval en hierdoor mis je vaak de intentie die erachter zat. Daarnaast kan de gever van de feedback weinig met jouw verdediging. Ook als ontvanger is het van belang dat je objectief probeert te kijken naar je eigen gedrag door de hulp van de feedback die je krijgt. De feedback is namelijk niet bedoelt als aanval op jou als persoon, maar op bepaald gedrag. Wanneer het op jou overkomt als beoordeling mag je dit gerust aangeven bij de feedbackgever.

Last but not least: probeer iets te doen met de feedback die je krijgt. De gever zegt het tenslotte niet voor niets. Als je later nog vragen hebt aan de feedback gever, kan je die altijd stellen, dit toont alleen maar aan dat je bereid bent iets aan je gedrag te doen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!

xoxo  ♥

feedbackinfolawschool

littlebum.nl • 26 november 2014


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *